Ubiór dla pracownika – kiedy, jaki i po co?

Ubiór pracownika

 

Ubiór pracowników ma istotne znaczenie dla większości firm. Warto się nad tym tematem zastanowić, bo po pierwsze to jak wyglądają pracownicy wpływa na wizerunek firmy w oczach klientów i partnerów biznesowych, świadczy o profesjonalizmie firmy i ma wiele innych funkcji.

Przepisy

W wielu branżach za ubiór pracowników prawnie odpowiada pracodawca. Taki obowiązek dotyczy służb medycznych i sanitarnych, lokali gastronomicznych czy zakładów produkcyjnych. Wszędzie tam gdzie przy wykonywaniu pracy ubranie pracownika mogłoby się zniszczyć lub zabrudzić istnieje obowiązek zapewnienia strojów dla pracownika. Równie ważne jest zapewnienie odzieży ochronnej z racji wymagań BHP.

Jeśli nie ze względu na przepisy, ale dla wizerunku firmy istotny jest wygląd pracownika, to taki zapis powinien znaleźć się w podpisywanej z pracownikiem umowie o pracę lub zamieszczony w regulaminie pracy.

Zalety dress code

Odpowiedni strój wpływa na postrzeganie pracowników, szczególnie tam gdzie mają oni bezpośredni kontakt z Klientami. Strój wpływa na to, czy dany pracownik jest postrzegany jako kompetentny, profesjonalny i przygotowany do zapewnienia klientowi najwyższej jakości obsługi. Dlatego warto ustalić dress code w swojej firmie. Jednak tu powstaje pytanie czy tylko ogólnie określić zasady ubierania się czy wprowadzić jednolite stroje dla pracowników?

Jednolite stroje dla pracowników

Jednakowe stroje podkreślają przynależność do zespołu i pomagają zintegrować zespół. Jest to też duży ukłon w stronę klientów, ponieważ ujednolicony strój pozwala zidentyfikować pracowników spośród tłumu klientów i tym samym szybciej uzyskać pomoc. Ale to nie wszystkie zalety. Taki strój firmowy jest doskonałym nośnikiem reklamowym. Można wprowadzić koszulki z nadrukiem, co będzie najtańszą opcją, albo cały służbowy outfit. Pracownicy w takich strojach będą też się wyróżniać podczas akcji promocyjnych, eventów firmowych i w trakcie wielu innych wydarzeń.

Prezentacja produktu

Coraz częściej można też spotkać się z sytuacją, w której sklepy odzieżowe i obuwnicze dają swoim pracownikom produkty, które są w stałej sprzedaży. Jest to fajny sposób na prezentację produktów z aktualnej kolekcji. Często klienci widząc jak dobrze ubranie prezentuje się na sprzedawcy chętniej decydują się na jego zakup. Po drugie autentyczniej brzmią porady i opinie pracowników, jeśli już na pierwszy rzut oka widać, że noszą rzeczy firmy, w której pracują. Klient szybciej uwierzy w zapewnienie, że dane buty są wygodne, jeśli będzie je widział u uśmiechniętego sprzedawcy, niż takiemu, który będzie opowiadał, że ma takie buty w domu.